Træn, mens du rejser – Pullups når det passer dig

IMG_20141203_143929

At tage på togt ud i verden og få noget perspektiv på tilværelsen med en ordenlig en på opleveren, er tonser mandigt. At blive revet ud af de vante rammer er noget af det, der virker bedst for at rykke min egen udvikling. Når man er på togt er det besværligt at få hevet sin PumpMasterXXX3000 med, men mindre kan oså gøre det. Nogle gange kan det være sundt helt at holde pause fra sin træning en uge eller to (og det forsvinder formen ikke af), men træning på rejsen byder også på en fed mulighed for at komme tættere på de steder, man rejser og møde andre mennesker.

Tjek fx det her løvebrøl af et knaldet gym jeg fandt i Argentina:

 

løve gym argentina

Som du kan læse mere om her er pullups megamandige og bør trænes jævnligt. Medmindre du er på ørkenvandring eller over trægrænsen på et bjerg, kan pullups, med en smule opfindsomhed, trænes uanset hvor du er.

 

Teknik og belastning

Som altid når du træner pullups, skal du tænke i at have god teknik. For de fleste hjælper det mentalt at flytte fokus fra at få hagen over stangen og i stedet tænke på at trække skulderbladene tilbage og ned.

Start din pullup med skulderbladene oppe og fremme.

End din pullupp i en topposition, hvor dine skulderblade er trukket tilbage og ned. Det er meget vigtigere end at din hage kommer over stangen, grenen, døren eller hvad du nu bruger. Tænk i at trække brystet til stangen.

 

Vigtige huskeregler:

  1. Lad være med at hive og svinge for at gøre det lettere – ekstra vigtigt i mindre stabile opsætninger.
  2. Stræk albuerne i bunden hver gang og træk dig helt op (det kalder man at bruge fuldt bevægeudslag)
  3. Rund ikke ryggen i toppen

 

Løsningerne her egner sig sjældent godt til at øge sværhedsgraden ved at komme flere kilo på. Har man lyst til det, er en rygsæk en simpel og god løsning. Hvad der tit går bedre hånd i hånd, er at benytte sig af tempomanipulation. Her er 3 måder:

 

  1. Hold pause i 1-2 sek hængende i bunden
  2. Hold spændet i toppen i 1-2 sek
  3. Brug 4 sekunder på at sænke dig ved hver gentagelse

 

Mere god læsning om Pullups her: http://supertraining.dk/138-om-pull-ups/

 

3 Måder at træne pullups på hvor som helst

Stilladset

Find et stillads, en gren, en bjælke (næsten hvad som helst vandret du kan hænge i kan bruges). Tricket er at finde noget med plads under, som du kan hænge i, og som ikke skærer for meget i hænderne.

pull up stillads kropshævning nedPull up stillads kropshævning op

  • Towel Pullups

Nok den løsning med den mest stabile succesrate. Smæk et håndklæde eller en trøje over en gren. Har du to trøjer eller håndklæder fungerer det bedre. Hvis du bruger ét håndklæde så vær ekstra opmærksom på at det kan holde og ikke glider. Som bonus får du et håndtryk som en fisker hvis du laver nok pullups.

 

  • Dørpullups

Find en stabil dør med solide hængsler, åbn den og sæt noget i klemme så den ikke smækker. Grib fat op over døren og træk løs.

Fælles for alle tre løsninger er at man selvfølgelig skal tænke sig om, bruge sund fornuft og lige ruske lidt i tingene, inden man rykker igennem. Det har før kostet mig ømme knæ, at jeg var lige hurtig nok med at flå igennem.

pull up dørkarm kropshævning midt Pull Up Dørkarm kropshævning ned pull up dørkarm kropshævning op

Afsted ud i verden og træk dig selv op.

 

Hvordan træner du når du rejser? Del hvordan i Kommentarerne.

by Frederik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *