Sådan smider du fedtet på en Mandig måde med 6 simple skridt

IMG_20150717_125051

I kølvandet på DR succesen Rigtige Mænd, følger vi nu op med en opfordring og en opskrift på hvordan man slipper af med det overflødige fedt på en mandig måde. Du behøver ikke tælle kalorier, sidde med støddimser på dellerne eller gå gennem en rødbedejuicekur. Virkeligheden er meget simplere.

For at du kan have et vedvarende vægttab, er det essentielt at du rent faktisk gider gøre de ting der sikrer vægttabet. Derfor har vi stykket en ultrasimpel guide sammen, så du kan slippe af med det overskydende, hvis du vil gå af med det.

1. Spis mindst 2 æg hver morgen

Det er temmelig ligetil, grunden er, at proteinindtag om morgenen kan være med til at sikre fedtforbrænding. Om årsagen er, at man bliver mindre tilbøjelig til at småspise inden frokost, eller om der er en eller anden biologisk vidundereffekt er ligegyldigt. Lortet virker, så bid i citronen og byg dig selv en lækker omelet hver eneste fucking morgen resten af dit liv.

Varier med spejlæg eller kogte æg eller porcherede æg eller brystfilet fra fuldvoksen udklækket æg eller røræg. Bare knald de der to æg ned hver morgen, så er du virkelig kommet langt.

Protip: grøntsager kan virkelig variere og gøre oplevelsen bedre!

2. Drik 2 liter vand – hver dag

Alle processer i kroppen kræver vand, derfor er det essentielt at du holder dig velhydreret gennem dagen. Ingen vand ingen fedtforbrændingen. Vand er simpelthen en del af opskriften. Desuden skal kroppen også bruge vand til at opbygge mere muskelmasse, hvilket du sandsynligvis også er interesseret i.

Det at holde sig i god stand på vandfronten, gør også at man bliver mindre tilbøjelig til at småspise, for man har jo hele tiden en mave fuld af vand, så oplevelsen af “småsult” bliver mindsket betragteligt. Hver gang du overvejer at gå ombord i kringle, kage og Kola-skibet, så nap istedet et stort glas vand og se om trangen ikke går over.

Det gør den som regel.

Protips:

a. det bliver nemmere hvis man slæber rundt på en 2,0L1,0L eller 0,5L flaske så man ikke skal tælle glas og sjatter, men bare tømme en flaske x-antal gange.

b. Start dagen med at bælle en halv liter vand sammen med morgenmaden, så kan det ikke gå så galt resten af dagen.

3. Lad være med at drikke kalorier

Drik sindssyge mængder af the og kaffe. Bare giv den gas.

Men husk, at det er supernemt at blive tyk, hvis man er tosset med at drikke kalorier, det være sig alkohol, juice, kaffe med sukker, sodavand, icetea, energidrik eller benzin. Kalorier i flydende form er sindssygt lette for kroppen at optage og omdanne til fedt. Det er ikke for sjov man kalder det en “ølmave”, det er fordi alkohol lynhurtigt går hen og bliver en stor spiller i ens energiindtag.

I Danmark drikker vi så tonsermeget, at vi helt har glemt at man rent faktisk kan blive smadderfuld af en flaske vin. Men nok om det, i denne sammenhæng handler det egentlig om, at du i princippet kan æde lige det der passer dig, hvis du lader være med at drikke kalorier og istedet tyrer mindst 2 liter vand ned hver dag og spiser 2 æg til morgenmad.

Hvis du har lyst til at drikke noget sødt, så kværn en proteinshake, de fleste varianter smager som slik og er 1000 gange bedre for dig.

Protip: hver gang du overvejer at drikke kalorier, så bare lad være.

4. Start i Swinger-Club

Giv den gas som Swinger og kør 75 Kettlebell Swings to gange om ugen. Ja, mere behøver du egentlig ikke. Hvis du synes det fedeste i verden er at løbe, cykle, styrketræne hike eller kaste med dværge, så giv den bare gas. Men to sessions af kettlebell Swings sætter dig astronomisk langt foran indenfor vægttab.

Mandigt.dk anbefaler at du starter med 16-20 kg. Hvis du er helt sindssygt stærk er 24kg måske ok. Du behøver ikke kunne lave alle 75 Swings i træk, lav så mange du kan, hold 60 sekunders pause og kør igen, indtil du rammer 75. Når du kan lave 75 i træk, så hæv baren med 25 swings, så du skal lave 100.

Hvis du begynder at kede dig kan du altid lave flere Swings eller tungere. Vi anbefaler dog kraftigt til at du øger repititioner før du øger vægt. Husk at holde stort bryst og spænd op i hele kernen. Få en instruktør eller betroet ven til at kigge på din teknik, hvis du er i tvivl. Det er ikke fedt at være dellefri hvis man får en rygskade af at blive det.

5. Hold 1 dag om ugen fri

Ja, det er sgu simpelt nok. Hold en dag om ugen fri fra alt overstående. Her giver du den gas med alting du tror du har lyst til, tøm slikbutikken, bæl 10 Liter Kola, gå på konditori uden skam og spis mayonaise af tuben. Du skal ikke holde dig tilbage, gør dit værste, på denne ene dag om ugen.

Lørdage virker godt, det er typisk også der forskellige sociale arrangementer afvikles, hvilket også er en lejlighed til at drikke om kap med chefen eller naboen. Men husk lige at det altså en 1 snydedag om ugen, den kan ikke fordeles ud på en time om dagen eller noget lignende, sådan virker det ikke.

Det er ikke unormalt at man tager utroligt meget væske på efter sådan en dag, så du skal ikke stresse hvis vægten giver dig lussinger dagen efter. Du kan fx lade være med at veje dig de to efterfølgende dage.

6. Hold øje med din udvikling

Mennesker er af en eller anden grund helt vilde med at se deres egen udvikling. Ved flere forsøg, har folk der ikke har ændret andet end at notere deres vægt fra dag til dag, haft held til at vende fra svært overvægtige til overvægtige. Det handler nok om at man bliver bevidst om det, mere end noget andet.

Men hvis du har et solidt antal kilo du gerne vil af med, så begynd at holde lidt øje med dine mål, din vægt eller din fedtprocent (man kan få den målt i det fleste fitnesscentre idag, elller google lortet, der er også mange vægte der måler fedtprocent disse dage).

Vægt i Kilogram er en lidt åndssvag størrelse at gøre det op i, da det jo som regel er fedt man gerne vil af med og ikke nødvendigvis kilo som sådan. Knogler, muskler, sener, organer osv er jo ret fede at have, selvom de vejer godt til.

Men det hjælper altså at måle og veje, så gør det i ekstrem grad, det kan også være med til at få dig til at holde snuden i sporet. Hvis du ikke ser resultater efter to uger, så er der garanteret en af de overnstående råd du ikke har fulgt?

Skriv endelig, så snakker vi om det.

Hold det Svedende!

by Frederik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *