Mangler du også mere styrke i dine PullUps?

PullUpBar Asfalt

Ligesom virkelig mange andre, er du garanteret løbet ind i problemet, at du ikke er stærk nok i dine PullUps. Det er et problem for de fleste, når de prøver at følge træningsprogrammer – især hvis du har givet dig i kast med CrossFit.

Læs her hvorfor PullUps er så sindssygt gode for dig.

PullUps er en af de fedeste kropsvægtøvelser der findes, men langt de fleste har svært ved at lave fem pæne i træk. Hvis du er en af dem, så læs med her, hvor vi giver dig opskriften på at opbygge solid PullUp-styrke.

Der findes nogle forskelige historier om præcis hvor metoden stammer fra, en går på at den blev opfundet af den russiske jægersoldat/kettlebell konge Pavel Tsatsouline, mens andre mener at den blev udviklet af bulgarske styrkeløftere, for at knuse al konkurrence til OL. Personligt kan jeg godt lide ideen om videnskab udviklet til brede behårede bulgarere i badedragter.

Teknikken hedder Grease the Groove og går i al sin enkelthed ud på at stimulere nervesystemet til bedre performance. Man tager den øvelse man vil blive bedre til, fx PullUps, og så laver man så mange som man kan, uden at mærke træthed, så ofte som overhovedet muligt. Ideen er at lave øvelsen med tilpas stort mellemrum, så man er så tæt på udhvilet som muligt, inden hvert sæt.

Et rigtigt godt udgangspunkt er 10 set af 50% af ens maximale antal repetitioner. Så hvis du kan lave 8 pæne pull-ups, så vil 10 set af 4 pull-ups fordelt udover hele dagen, være et godt udgangspunkt. Hvis du kun kan lave en, men har svært ved nummer to, så hold det på en enkelt og hold så god pause at du kan lave en til når du forsøger igen. Essensen er at man ikke kører sig selv træt, men får så mange repetitioner ind i løbet af dagen som muligt.

Som altid er der en slange i paradiset, for det er jo ikke alle, der lige har et stativ til at lave pull ups i, hverken i køkkenet eller på kontoret. Det er supervigtigt at man har mulighed for at lave den øvelse man vil blive stærkere i, så ofte som muligt, gerne en gang i timen. Det leder os videre til en fremragende mulighed for skamløs selvpromovering!

På bedste tv-shop manér har mandigt.dk nemlig løsningen på alle dine problemer – pull up baren der kan sættes op i alle almindelige dørkarme på 10 sekunder, uden at efterlade mærker. Den kan holde op til 115 kg og pilles ned ligeså nemt som den sættes op.

Du ved, at vi ved, at du ved det, mandigt.dk sælger kun virkelig svedige ting – som vi selv bruger hver dag.

Denne her pull-up bar og grease the groove er grunden til at jeg selv er gået fra knap at kunne lave en enkelt pull up til at kunne lave 10 pull ups i streg. Det er naturligvis ikke nogen mirakelkur, det kræver konsistens og hårdt arbejde – ligesom alt andet. Men det virker!

Hold det svedende!

Læs også:

5 Gode Grunde til at du skal Lave PullUps

Funktionel Træning – Massakren i Mern

Mandigt.dk i DR2 programmet En Rigtig Mand

Kilder:

God forståelig guide til træningsprogram, dog primært til Pushups

http://www.burnthefatinnercircle.com/members/Grease-the-groove-for-pushups.cfm

http://www.leanandmuscular.org/greasing-the-groove.php

Ferriss, Tim. (2011). The 4-hour Body.

Tsatsouline, Pavel. (2003) Naked Warrior.

by Frederik


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/mandigt.dk/public_html/wordpress/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

One thought on “Mangler du også mere styrke i dine PullUps?

  1. Pingback: Fem Gode Grunde Til At Du Bør Lave Pull-Ups | Mandigt.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *