Fem Gode Grunde Til At Du Bør Lave Pull-Ups

PULLUPBAR EDIT

Vi er efterhånden ved at drukne i breve fra ivrige læsere af mandigt.dk’s blog. Blandt de der ikke er lumre beskeder, der bønfalder os for telefonnumre og dinnerdates, er der en del, der gerne vil vide hvorfor det er så skidesvedigt at lave pull-ups.

Vi lader kun lumre læsere i stikken når det kommer til forespørgsler, så her kommer den ultimative guide med fem stensikre grunde til at du skal igang med at lave flere pullups. Uanset alder, vægt, køn og/eller socialøkonomisk baggrund og politisk orientering eller mangel på samme.

1. Det Giver Sindssygt God Positur

I vores senmoderne samfund bruger vi allesammen hele dagen på at sidde på en kontorstol foran en af de maskiner der laver EDB. Det er superdårligt for alting andet end din arbejdsgiver, for hvem du slaver eller studere til at blive slave, hele dagen. Din ryg straffer dig sikkert allerede med ubehagelige jag af smerte eller en nydelig pukkel, der kun vækker lystige følelser hos en vis Esmaralda (sorry Quasi (hun bør forresten være død og begravet på De Ukendtes for længst)).

Pull-ups styrker din rygmuskulatur, det er den muskeldensitet, der gør det nemt og naturligt at holde ryggen rank og brystet fremskudt, når du står og går og på anden vis bevæger dig. Gå som en kriger, lav dine pull-ups og få positur som den altid positøse Tom Cruise.

Læs også: Du Får Alzheimers Hvis du ikke bevæger dig!

2. Du kan lave dem i dit hjem i løbet af dagen (eller på dit arbejde)

Her på Mandigt.dk’s kontor har vi en Pull-Up bar hængende i dørkarmen indtil kontoret. Det giver en vidunderlig lejlighed til lige at jerne et par stykker ud af systemet i løbet af arbejdsdagen. Derhjemme kan den passende hænges i indgangen til køkkenet. Så man har en god undskyldning for at blive stærkere hver gang man går ud for at åbne køleskabet, der overraskende nok, altid indeholder præcis det det indeholdt sidst man lukkede det. En flok superstærke østeuropæiske styrkeløftere opfandt styrketræningsteknikken der i dag er kendt som Grease the Groove, der går på at lave svære øvelser så ofte i løbet af dagen, som muligt, for hurtigt og effektivt at opbygge maksimalstyrke.

Bum.

Bulgarer har altid ret, indenfor styrke.

3. Din trækmuskulatur er med garanti underudviklet

De fleste af os har ikke en hverdag hvor vi får klatret specielt meget i træer, lavet tovtrækning, traktorslæb eller andre nyttige aktiviteter der giver god trækstyrke. Derfor har de fleste af os også en stærkt underudviklet trækmuskulatur, da vi skubber væsentligt mere i løbet af en almindelig dag, fx når vi rejser os fra en stol med armlæn og går ind af døre (der per definition åbner den vej man skal, altid).

Du kan se om din trækmuskulatur er stærk underprogrammeret, hvis du stiller dig foran et spejl og slapper af i skuldrene med armene ned langs siden. Hvis dine hænder trækker ind mod skridtet og er klart på forsiden af din hofte, så er det et temmelig klart tegn på at din trækmuskulatur er underprogrammeret. En mere naturlig programmering vil trække dine hænder og albuer “bagud” så dine arme hængere mere langs kroppen, end foran.

Lav flere PullUps.

Læs Også: Mangler du mere styrke i dine pull ups?

4. Du får dræber mavemuskler

Det kræver virkelig god kernemuskulatur at stabilisere hele ens korpus immellem repetitionerne. Det vil sige at dine mavemuskler bruger rigtigt meget krudt på at holde dig i ro mens du ligger som en chef og tæsker den ene rep ud efter den anden.

Når du er blevet stærk nok til at almindelige pullups med benene under dig er begyndt at blive lidt kedelige, kan du med fordel begynde at lave dem med benene udstrakt. Det giver virkelig maven tæsk, samtidig med at du mister muligheden for at “hjælpe” med din hoftemuskulatur når du hiver dig op mod stangen.

Men lektien er, hvis du gerne vil have det der Calvin Klein vaskebræt som alle snakker om, så er pullUps altså en virkelig god måde at opbygge musklerne der er i sådan en maskine.

5. Du udvikler syg grip-styrke!

Du bliver sjovt nok ret god til at holde fast af at holde hele din kropsvægt i hænderne. Det kan komme bag på enhver, men sådan er det altså. Så hvis du går og er pisse jaloux på de der gutter der giver gode solide faste håndtryk, så er flere pullups noget for dig. Gripstyrke er pissesvedigt. Kom nu bare igang. Pull ups er en af de ultimativt vigtigste øvelser i dit liv og du laver ikke nok. Du skal ikke skamme dig. Bare komme igang.

Ikke alene føles de sindssygt fede at lave, de er også pissegode for alting (især når man har været ægte dårlig til dem!).

Læs Også:

YES! Farkroppen er for fed!

Fem grunde til at give en fuck for dit testosteron!

Kilder (i ualfabetisk rækkefølge):

Ferriss, T. (2010). 4 Hour Body.

Rode, T., Frisch, D & Maarbjerg, T. (2014) Funktionel Styrke.

Thompson, E. (2005). Why pull ups? Cross fit discussion board.

Bryant, J. (2011). 10 Reasons to do Chin-ups. Elite FTS.

Poliquin, C. (2012). Chin-ups vs. Pull-ups. Learning the specific advantages of each one. Poliquin Training.

http://www.evolvehealth.nl/5-why-reasons-to-do-pull-ups/#.VGN1Pl4aen0</p>

by Frederik